UX specialist med mange hatte
Som Experience Manager i den lille aalborgensiske virksomhed AskCody har Cecilie Als ansvar for både User Experience, User Interface Design, marketing og undervisning i virksomhedens produkter ude hos kunderne.
”Ja, jeg har mange hatte på. I større virksomheder ville det, jeg laver, være fire afdelinger”, smiler Cecilie Als.
AskCody er en ung virksomhed, der har udviklet en digital platform til vejvisning, gæsteregistrering, mødebooking med videre. Cecilie Als understreger, at de mange forskellige arbejdsopgaver giver hende mulighed for at arbejde med netop den helhedsoplevelse, der har været så meget i fokus på hendes uddannelse til cand.it. i Oplevelsesdesign.
”Jeg trækker virkelig meget på det, jeg har lært om, hvordan man skaber rammerne for en oplevelse med teknologi og det digitale, og hvordan man kommunikerer design og æstetik. Før var jeg meget optaget af, hvordan ting ser ud, men oplevelsesdesign sætter produktet i en kontekst og fokuserer på brugeren både før, under og efter mødet med produktet”, forklarer Cecilie Als.
Teknologi, der giver mening
Går du ind ad døren på AskCodys adresse, finder du til højre AskCodys lokaler og på væggene eksempler på skilte med virksomhedens produkter, der har navne som Welcome+, VirtualReceptionist, WayFinder og Today+. Til venstre ligger skiltevirksomheden Flexinex, der ejes af forældrene til AskCodys stifter, Allan Mørch. Han har valgt at gøre skiltningen digital og integrere den med software fra Microsoft og Google.
For Cecilie Als er det vigtigt at arbejde med digitale produkter.
”Jeg valgte Oplevelsesdesign, fordi jeg har en passion for at skabe noget teknologi, der giver mening. Både visuelt og i måden, vi interagerer med den på. Jeg er fascineret af, hvordan vi kan inddrage det digitale i enhver sammenhæng”, fortæller hun, mens den lille firmahund Vaks trisser hjemmevant forbi.
Cecilie Als er med fra start til slut i udviklingen og implementeringen af AskCodys produkter. Derfor de fire hatte:
”Jeg laver UX – altså User Experience – arbejdet. Når udviklerne har en idé, skal jeg sørge for, at produktet laves, så det giver mening for brugerne, og så de får den bedste oplevelse.”
”Det visuelle udtryk og designet af vores services hører under den hat, der hedder User Interface Design. Jeg arbejder meget med at skabe en visuel konsistens mellem vores services, hjemmeside og øvrigt materiale, der alt sammen er med til at skabe en helhed af AskCody som brand.”
”Så står jeg også for al markedsføring og for vores marketing- og mediestrategi.”
”Endelig er jeg den, der implementerer vores produkter ude i de store virksomheder og underviser brugerne, som for eksempel er receptionister eller kantinepersonale”, fortæller Cecilie Als, der netop har været hos Nykredit for at sætte brugere dér i gang med deres AskCody løsninger.
Fik bevist sit værd
Under uddannelsen til cand.it. i Oplevelsesdesign var Cecilie Als med i et projektarbejde sammen med AskCody. Efter uddannelsen blev hun kontaktet af AskCodys stifter, der gerne ville have mere fokus på brugerperspektivet i de produkter, som han selv og udviklerne skabte. Så Cecilie Als startede i første omgang hos AskCody i to måneders virksomhedspraktik.
”Jeg kan godt lide, at de ikke var bange for at ansætte sådan én som mig. Brugerfokus er en ekstra proces, og det tager tid, men i sidste ende bliver produktet bedre. Det er der ingen tvivl om. Det er også derfor, jeg fik lov at blive i jobbet efter min praktik. Jeg fik bevist, at der er et behov for det, jeg kan”, forklarer Cecilie Als, der har fået metoder og processer til sit arbejde ind på rygraden via cand.it.-uddannelsen.
”Jeg er virkelig glad for min uddannelse”, siger hun med eftertryk.
”Oplevelsesdesign har givet mig et perspektiv på verden af, hvordan alle de små ting skaber en større helhed. Og her ved AskCody får jeg lov at arbejde med det hele. Det er den helhedsoplevelse, som interesserer mig”, understreger Cecilie Als.
Tekst: Britta Ank Pedersen, It-vest
Foto: Michael Bo Rasmussen, www.baghuset.dk
Maj 2016