Gå til hoved-indhold

Lucas Paulsen

Fakta

Navn:
Lucas Paulsen

Kandidat:
Cand.it., Informationsvidenskab, Aalborg Universitet, 2022

Bachelor:
Kommunikation og Digitale Medier (Informationsvidenskab), Aalborg Universitet

Aktuel arbejdsplads:
Aalborg Universitet

Aktuel stilling:
Ph.d.-stipendiat

3 hurtige om, hvad du synes, der er det mest fascinerende ved it-feltet:

  • Hvordan it skaber nye muligheder for at samarbejde lokalt og på tværs af lokationer.
  • Tværfagligheden i it-feltet. På min kandidatuddannelse kunne vi f.eks. danne grupper på tværs af forskellige bacheloruddannelser, hvilket gav os en nuanceret indsigt i it-projektet.
  • Hvordan spændingsfeltet mellem it og mennesker kan give mulighed for at designe og udvikle løsninger, som rent faktisk gør en forskel for nogle mennesker i deres dagligdag.

Hvordan fik du dit første job?

Da jeg startede på min kandidat, var det oprindeligt med et ønske om at gå direkte ud i industrien som UX-researcher/designer. Sammen med et par medstuderende opbyggede jeg derfor et designportfolio, der dokumenterede, hvordan mine studenterprojekter var relevante for industrien, da de netop var baseret på rigtige cases. Derudover fik jeg gennem Aalborg Universitet også tilknyttet en mentor fra UX-afdelingen ved NTT Data Business Solutions, som hjalp med fif og råd til overgangen mellem uddannelse og job.

På 2. semester af min kandidat fik jeg dog tilbudt et studiejob, som efterfølgende resulterede i et projektorienteret forløb ved forskningsgruppen e-Learning Lab ved Aalborg Universitet, hvor jeg fik et godt indblik i, hvordan forskning er andet end bare at læse en masse bøger, men i høj grad også kan tage form som et samarbejde mellem brugere, forskere, og udviklere. Jeg søgte derfor midler fra Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning til mit ph.d.-projekt omkring social 360 Virtual Reality og samarbejde.

I ansøgningsprocessen trak jeg meget på de projekter, jeg havde lavet i løbet af min kandidat i Informationsvidenskab på AAU, hvor jeg ligeledes skiftede mellem at analysere og forstå en bestemt brugerpraksis og derefter udarbejde designscenarier/-forslag/-krav, som kunne implementeres af en udvikler. Det var dermed i høj grad de faglige kompetencer fra min kandidatuddannelse, som gav mig mulighed for at søge projektet.

 

Hvordan har du oplevet overgangen fra studie til job?

Min overgang har på nogle måder været lidt speciel, da jeg fortsatte samme sted som jeg studerede, men bare ”på den anden side”. Jeg er dog blevet taget rigtig godt imod af tidligere undervisere, som nu er kollegaer. På mange måder minder mit arbejde også om et traditionelt semesterprojekt på AAU i et udvidet format. Derudover har jeg selvfølgelig også en masse ekstra arbejdsopgaver, såsom undervisning, hvor jeg har oplevet god støtte og opbakning.

Hvad er dine arbejdsopgaver, og hvordan bruger du dine kompetencer fra kandidatuddannelsen i dit daglige arbejde?

Mit ph.d.-projekt fokuserer på, hvordan 360-video og Social Virtual Reality kan støtte vejledning og fælles refleksion blandt nyuddannede folkeskolelærere og erfarne kollegaer. Projektet indebærer et samspil mellem en praktisk problemstilling, et digitalt læringsdesign og udviklingen af VR-software. Jeg bruger dagligt kompetencer og erfaringer fra moduler og projektarbejde på min kandidat til at foretage brugerstudier af teknologipraksis for derefter at omsætte den generede viden til designmæssige ændringer.

Hvilke oplevelser og erfaringer har du fået, som du vil tage med videre i dit arbejdsliv?

It-feltet er tværfagligt, så det både kræver og rummer en masse forskellige profiler. Jeg er gennem min uddannelse og mit arbejde blevet mere afklaret med, hvilken rolle jeg ønsker at spille i feltet, hvilket gør, at jeg er blevet skarp på mine kernekompetencer, og hvordan de kan skabe værdi i it-projekter.

Interview gennemført februar 2024

Mød flere cand.it.er, der fortæller om deres oplevelse ved at gå

fra studie til job