Lyden af markedsføring

Daniel Bjørn Jessen er taknemmelig for at have et job, hvor han kan kombinere sine erfaringer fra musikkens verden med sine kompetencer fra cand.it.-uddannelsen i Digital design og specialiseringen i Audiodesign.

Daniel Bjørn Jessen er uddannet cand.it. i Digital design fra linjen i Audiodesign og ansat i sit første job ved TC Electronic i Aarhus, hvor han arbejder med video og lyd.

Når han ser tilbage på sit uddannelsesforløb og sin fritidsbeskæftigelse de seneste 5-10 år, får han øje på den røde tråd, som ellers ikke var tydelig undervejs.

Tråden er spundet af en bachelor i Musikvidenskab, tilvalg i Digital design, cand.it.-uddannelsen med fokus på Audiodesign og et fritidsliv som aktiv musiker, lydproducer og udvikler af spil til smartphone og pc sammen med to brødre. 

”Jeg skrev min bachelor om musikkens skjulte virkemidler i tv-reklamer, og i mit speciale på kandidaten skrev jeg om en ret uudforsket gren, der hedder Audio Monetization, som er markedsføring af lyd”, fortæller Daniel Bjørn Jessen og fortsætter:

”Nu sidder jeg sjovt nok i en marketingafdeling, hvor man på et eller andet plan også sælger lyd – nemlig igennem effektpedaler.”

Video og lyd

TC Electronic er en del af Music Group Innovation DK. På Daniel Bjørn Jessens ansættelseskontrakt står der Videospecialist.

”Jeg startede min ansættelse som praktikant med at klippe videomateriale, men mine arbejdsområder har lige så stille ekspanderet. Nu er jeg med bag kameraerne, når vi laver optagelser, ligesom jeg i høj grad også er begyndt at lave lyd for virksomheden”, forklarer Daniel Bjørn Jessen.

TC Electronic producerer effektpedaler til guitarer. Med pedalen kan musikerne få guitaren til at lyde på forskellig måde og præcis, som de vil have det, og med smartphone kan de trådløst gemme de forskellige indstillinger og overføre dem til pedalen.

”Når vi optager video, optager vi lyden ved siden af. Så dér kommer mine audiodesignkompetencer i spil, fordi jeg ved, hvordan jeg skal behandle lyden efterfølgende. Men ellers vil jeg sige, at jeg bruger mine digital design-kompetencer i bredere forstand”, fortæller Daniel Bjørn Jessen og tilføjer:

”På en måde ser jeg en rød tråd fra mit speciale, og der er nogle teorier, som man kan overføre til mit arbejde i dag. Men det er ikke noget, jeg går og tænker over til hverdag – der har jeg travlt nok med at klippe videoer til de forskellige kampagner.”

DADIU gav praktisk erfaring

Som et led i cand.it.-uddannelsen prøvede han kræfter som lyddesigner, da han i et halvt år var tilknyttet Det Danske Akademi for Digital, Interaktiv Underholdning (DADIU). Her arbejdede han sammen med andre studerende, der havde rollerne som programmører, grafiske designere og animatorer, om at udvikle et computerspil.

”Der fandt jeg ud af, hvordan det er at være lydmand i industrien – at man altid er det sidste led, hvis man kan sige det sådan. Uanset om man laver spil eller film, skal der naturligvis være noget visuelt, som du kan sætte lyd på efterfølgende.”

”Jeg tror på en måde også, det forklarer, at jeg er her, hvor jeg er i dag. Det tiltaler mig at have et job, hvor jeg ikke udelukkende sidder med lyd, men hvor jeg arbejder med digitale medier på et mere overordnet niveau”, forklarer Daniel Bjørn Jessen.

En dag af gangen

I forhold til de meget teoretiske studier på både Musikvidenskab og Digital design nød han på DADIU at få fingrene i en konkret og praktisk opgave.

”Det var rigtig fedt at være med til. Det år var det en del af opgaven, at vi skulle lave en markedsføringsmodel for vores spil. Det satte tankerne i gang hos mig i forhold til at lave en markedsføringsmodel for lyd i en kultur, der ellers er meget visuelt orienteret”, fortæller Daniel Bjørn Jessen om forløbet, der førte direkte videre til hans kandidatspeciale og – indirekte – til jobbet hos TC Electronic/Music Group Innovation DK.

”Jeg har ikke haft en plan for, hvad jeg ville. Jeg har taget en dag af gangen. Til folk, der føler sig usikre undervejs i deres uddannelse om, hvad det skal føre til, vil jeg sige, at de skal ikke lade sig afskrække, men bare fortsætte det, de har gang i. I sidste ende skal det nok give mening alligevel,” slutter Daniel Bjørn Jessen.

Tekst: Britta Ank Pedersen, It-vest
Foto: Greg McQueen
September 2016