Philip Kroer Færch

Hvordan har din kombination af bachelor og kandidat påvirket hinanden?

Begge mine uddannelser har et primært humanistisk islæt. Det teoretiske aspekt af de to ligger i naturlig forlængelse af hinanden. Så den primære måde de har påvirket hinanden på for mit vedkommende har været igennem først at sørge for at få mig introduceret til digital koncept-/produktudvikling og procesoptimering for derefter at udfordre mig på, hvordan jeg gebærder mig professionelt i en tværfaglig arbejdsgruppe. På bacheloren bliver man jo som regel indført i et fagområde i selskab med en flok medstuderende, som i overvejende grad har det samme mindset som én selv. På kandidaten bliver man udfordret på, hvordan ens viden fungerer i et tværfagligt samarbejde, hvor de øvrige deltagere ofte kommer fra en markant anderledes baggrund end én selv. Det er især tilfældet på IndiMedia [Interaktive digitale medier, red.], hvor folk kommer fra baggrunde, som strækker sig over hele spektret mellem humanisme og naturvidenskab. Så frem for alt har min kombination af uddannelser givet mig en solid forståelse for, hvordan jeg forstår og formidler viden, når jeg arbejder med folk som forstår verden på en anden måde end mig selv.

Hvordan fik du dit nuværende job?

Da jeg blev færdig i 2016 var jeg på arbejdsophold i London i en kort periode og kom derefter hjem til en jobsøgningsproces, hvor der var rigtig mange om buddet til de konventionelle kommunikationsjobs. Tilfældigvis var det også lige omkring den periode, at hele eSports-bølgen begyndte at rulle herhjemme, da de første uddannelsessteder virkelig begyndte at få øjnene op for computerspil som læringsværktøj. Nu har jeg altid selv været en kæmpe gamer, så da jeg fik muligheden for at få et par timer om ugen som underviser i CS:GO på min første aftale, sprang jeg selvfølgelig til med det samme. Siden da er det gået slag i slag, og siden midten af 2017 har jeg levet af det på fuld tid.

Hvad er det mest spændende ved dit arbejde (evt. et specifikt projekt)?

Der er to ting i det, som er mest spændende for mig: Det første er at få lov at følge udviklingen hos de elever, som jeg har, der virkelig investerer sig i eSporten, og som rykker deres niveau helt sindssygt i løbet af et år eller to. Det andet er at få lov at arbejde med frie hænder, når et nyt undervisningsforløb skal konceptualiseres og faciliteres hos et af de steder, jeg samarbejder med. eSport kan helt sikkert noget helt specielt som undervisningsværktøj, men samtidig er det stadig forholdsvis ubetrådt område. Det betyder, at mange af de institutioner, som starter det op i dag stadig har stor gavn af fyldestgørende vejledning i udviklingen af deres koncept. I den forbindelse er der få ting, der er lige så fede for mig, som når en ny samarbejdspartner forespørger hjælp til at bygge et solidt koncept op!

Hvilke ting, som du har tillært dig fra din kandidatuddannelse, bruger du i dit daglige arbejde?

Først og fremmest har jeg lært at være systematisk i min undersøgelse af et område som resultat af den PBL-baserede tilgang til undervisningen på AAU. Det betyder også, at jeg som led i min undervisning bruger tid og energi på at forklare mine elever, hvordan man opbygger en systematisk tilgang til at blive god til noget. I undervisningen er fokus CS:GO, men ude i virkeligheden er det noget, de forhåbentlig kan tage med sig og benytte i andre aspekter af tilværelsen også. Derudover er det kommunikative og tværfaglige aspekt af min baggrund et super godt udgangspunkt at have, når der skal arbejdes målrettet med at forklare en håndfuld teenagere med vidt forskelligt verdenssyn, at de ikke alle sammen tænker ens, når de står i en presset situation.

Marts 2020

Mød cand.it.erne