Oplevelsesdesign er en konkret arbejdsmetode inden for oplevelsesøkonomien, hvor du målrettet arbejder med at designe og skabe situationer og produkter, der understøtter oplevelsesdimensionen. Det kan f.eks. være design af digitale oplevelses- eller underholdningsprodukter, design af oplevelsesaspekter til traditionelle produkter eller tjenester, kreativ formidling på museer og på andre kulturinstitutioner, design til intelligente bygninger og emballage eller tilrettelæggelse af e-læring.
Oplevelser er sansebaserede påvirkninger, som mennesket får i interaktion med et produkt, en tjeneste, et menneske, en event osv., og som afsætter sig som følelsesmæssige indtryk og meningsfulde, identitetsskabende erfaringer. Derfor skal du som oplevelsesdesigner vurdere behov og foretage analyser, så oplevelsen bliver relevant og interessant. Ud fra behovs- og analysegrundlaget lærer du at designe, tilrettelægge og realisere digitale oplevelser ud fra et kulturelt, teknologisk, psykologisk og økonomisk perspektiv.