Finder sin egen niche

Informationsarkitekter skal udvikle online mødesteder, der opfylder deres formål for både brugeren og afsenderen. Det er ikke nogen simpel opgave, men det er netop noget af det, der gør det fedt at studere på cand.it.-uddannelsen i Informationsarkitektur, mener Michael Thorup.

På 1. semester af cand.it.-uddannelsen i Informationsarkitektur er Michael Thorup blevet præsenteret for teorier og værktøjer inden for en lang række emner, der kan få hjemmesider og andre digitale informationskanaler til at give værdi til både brugerne og de virksomheder, der står bag.

Han nævner for eksempel User Experience, Usability, Persuasive Design, SQL og andre programmeringssprog, databaser, søgeoptimering, navigation, evaluering af brugeroplevelser.

”Det var noget af det, der tiltalte mig ved studiet. Du starter ligesom med at se det hele, og så kan du vælge, hvad du vil være rigtigt god til”, forklarer Michael Thorup.

Lige nu brænder han for at lære mest muligt, men allerede da han på bachelorstudiet i International virksomhedskommunikation stiftede bekendtskab med informationsarkitektur, fik han ideen til, hvor han vil hen med sin uddannelse.

Samtidig lavede han nemlig Google-annoncer for Bilka i sit studiejob, og han brugte elementer fra online marketing og search marketing til at udbrede kendskabet til Uni Ski, der hvert år sender flere hundrede studerende fra Aalborg Universitet på skitur. Et initiativ Michael Thorup selv har været med til at starte.

”Jeg tænkte, at jeg havde mulighed for at koble informationsarkitektur og søgning sammen og gøre det til min helt egen niche”, siger Michael Thorup og forklarer ivrigt:

”Jeg synes, det har været utroligt spændende på cand.it.-uddannelsen at få indsigt i, at en hjemmeside ikke bare er en hjemmeside. Den skal bygges op efter, både hvad den bliver brugt til, og hvem der bruger den. Så det, jeg gerne vil, er både at kunne få folk hen til hjemmesiden via søgning og samtidig sikre, at hjemmesiden understøtter den oplevelse, man bliver inviteret til.”

Utaknemmeligt og fedt

Som informationsarkitekt kan han arbejde med mange forskellige typer af digitale produkter. Det kan være hjemmesider, der skal generere salg. Hjemmesider, der skal informere. Infoskærme i bussen. En database til lagerstyring i en virksomhed.

Michael Thorup kan godt lide, at det slet ikke er nogen nem opgave at give brugerne den gode oplevelse, der samtidig understøtter det formål, som virksomheden bag det digitale produkt har.

”De startede med at sige på studiet, at det at være informationsarkitekt er det mest utaknemmelige, for når informationsarkitekturen er virkeligt god, så lægger man ikke mærke til den. Det synes jeg faktisk er rigtigt fedt at tænke på”, siger han.

Klædt på til arbejdsmarkedet

Cand.it.-uddannelsen i Informationsarkitektur foregår på engelsk, og halvdelen af Michael Thorups studiekammerater er udlændinge. I det hele taget er der kun få, der kommer med den samme baggrund fra bachelorstudiet.

”Det er nok det, der har overrasket mig mest, men også noget af det, jeg er kommet til at sætte mest pris på. Man lærer at arbejde sammen med nogle, som man aldrig havde forestillet sig at skulle arbejde sammen med, og finder ud af, at det kan også skabe et rigtigt godt resultat. Det har været en spændende læreproces at skulle få det til at fungere, og jeg tror man bliver klædt rigtigt godt på til at komme ud på arbejdsmarkedet på den måde”, siger Michael Thorup.

Han nyder, at der bliver stillet store krav til de studerende på kandidatuddannelsen. Også selv om det er fysisk umuligt at gå i dybden med alle de cirka 4000 siders pensum, han indtil videre er blevet præsenteret for.

”Det er fedt at blive udfordret, og det er dejligt at være på en kandidatuddannelse, hvor man ved, hvad fokus er, og hvor det ikke kun er os som studerende, der gerne vil hen til målet, men også underviserne der ved, hvor vi skal hen. De er rigtigt gode til at hjælpe os, og de synes, det er lige så spændende, som vi gør”, fortæller Michael Thorup.

Han har ikke nogen forestilling om, at der står Informationsarkitekt som overskrift på en masse stillingsopslag, når han bliver færdig med studiet.

”Men der er rigtigt mange, der søger det, vi kan. Så det handler om, at man kan sætte ord på, hvad for en værdi, man kan skabe i en virksomhed”, mener Michael Thorup.

Tekst: Britta Ank Pedersen, It-vest
Foto: Michael Bo Rasmussen, www.baghuset.dk
Marts 2016