Lea Thybo

Hvordan har din kombination af bachelor og kandidat påvirket hinanden?

På min bachelor i medievidenskab fik jeg et godt indblik i, hvad medier er, og hvordan medier kan påvirke verden omkring os. Jeg blev mere bevidst om den magt, som medier har, og det ansvar vi har, når vi arbejder med medier. Derudover fik jeg en masse indsigt i mediejura, statistik og målgruppeundersøgelse. Medievidenskab er meget metodetungt, og det har gavnet mig i mange sammenhænge at kende til mange forskellige metoder at undersøge en målgruppes brug af medier på.

På medievidenskab savnede jeg dog fokus på det digitale. Jeg følte, at jeg manglede nogle kompetencer i forhold til den type jobs, jeg godt kunne tænke mig - nemlig inden for kommunikation og it. På kandidaten fik jeg den indsigt, jeg havde savnet. Vi lagde hårdt ud med computational thinking, og herefter fulgte en hel del hård kodning, hvor man virkelig blev klogere på, hvordan en computer fungerer inde bagved. Jeg kunne tage mit metodekendskab fra medievidenskab med mig og bruge min viden om medier på kandidaten, men jeg var glad for det skarpe fokus på det digitale, hvor især sociale medier og søgemaskiner var i fokus i de lidt blødere fag, men også it-projektledelse og digitale økonomier fyldte en del, og det var også en stor mangelvare på medievidenskab.

Hvordan fik du dit nuværende job?

På min kandidat var jeg i praktik på et andet digitalt marketingbureau, hvor jeg fortsatte som studentermedhjælper bagefter. Her fik jeg indsigt i nye trends inden for digital marketing. Jeg brugte desuden en del af min fritid på at tage online kurser og nørde forskellige marketingdiscipliner i takt med, at jeg også skulle i gang med at skrive mit speciale. Især hvordan man kan bruge data til at gøre ting smartere optog mig meget. Jeg er nok kommet i en kasse hos Facebook som én, der interesserede sig for de ting. For en dag dukkede der en annonce op på min Facebook fra et bureau, jeg aldrig havde hørt om. Men de lavede noget af det, jeg brændte allermest for: Nemlig datadrevet marketing (i min branche specifikt kaldet inbound marketing). Jeg søgte jobbet, og efter et rekrutteringsforløb, hvor jeg blev stillet en række opgaver, endte jeg med at få jobbet ved Avidly

Hvad er det mest spændende ved dit arbejde (evt. et specifikt projekt)?

Jeg synes, det er vildt fedt at arbejde med det nørdede aspekt af marketing. Det fede ved netop den type marketing, jeg laver, er, at vi anerkender, at det der virker for nogle virksomheder - det virker ikke nødvendigvis for andre. Vi arbejder meget med at sætte eksperimenter op, som vi måler på - og derudfra tager vi beslutninger om at foretage større ændringer på eksempelvis kundens website. Der er masser af teorier om, at den ene farve knap virker bedre end en anden, men vi konkluderer ikke, før vi har prøvet forskellige ting af. Vi skal selvfølgelig have et udgangspunkt, men vi arbejder altid med at optimere og forbedre de ting, der er lavet.  

Når man arbejder med datadrevet marketing, kan man netop måle på det meste, og det synes jeg, er super fedt. Vi har selvfølgelig noget erfaring, vi starter med, men vi 'synes' aldrig noget, før vi har testet det. Derudover så er kernen i det, vi laver, bygget op omkring automatisering. Heriblandt automatisering af emailudsendelse og af interne processer i eksempelvis salgsafdelingen. Vi er tilbage ved noget af det, jeg synes, er så fedt ved it: At man kan gøre ting nemmere. Vi hjælper virksomheder med at gøre ting mere effektivt. Det er mega fedt.

Hvilke ting, som du har tillært dig fra din kandidatuddannelse, bruger du i dit daglige arbejde?

Selvom jeg ikke sidder og koder selv, så er det en kæmpe fordel, at jeg har haft computational thinking og kodning i flere forskellige sprog. Det har gjort det meget nemmere at arbejde med sådan noget som marketing automation, som kræver, at man forstår, hvordan computeren fungerer inde bagved. Det gør det også markant nemmere at arbejde med de udviklere, der sidder og koder kundernes websites. De behøver ikke at gå ned på børnehaveniveau sprogligt, for at jeg kan følge med. Og jeg er i stand til at have en konstruktiv samtale med dem om, hvordan vi løser en kundes udfordring på bedste vis. Derudover er det en stor fordel, at jeg har haft fag om projektledelse og økonomi i it-virksomheder. De fleste af vores kunder udbyder selv andre former for software eller it-løsninger, og så er vi jo selv et it-hus forklædt som marketingbureau. Det er svært at være med til at påvirke og ændre en forretning, man ikke forstår.

Marts 2020

Mød cand.it.erne